8 weekse cursus Mindfulness (MBSR)  

 

 

 

 

 

 

 

Wat is mindfulness?

Mindfulness lijkt een hype van deze moderne tijd. Maar in feite is het al eeuwenoud. De oorsprong van de term mindfulness ligt ruim 2000 jaar terug in het boeddhisme. Door de tijd heen kampt ieder mens met uitdagingen van het leven die stress opleveren. De oorspronkelijke naam van de mindfulness training is Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). Deze term is geïntroduceerd door de Amerikaan Jon Kabat-Zinn. Hij heeft de eeuwenoude principes uit het boeddhisme samengebracht met Westerse psychologische inzichten in een 8-weekse mindfulnesstraining. Deze training bestaat inmiddels meer dan 35 jaar en veelvuldig wetenschappelijk onderzoek heeft de effectiviteit ruimschoots aangetoond.

 

Hoe werkt het?

Door mindfulness te oefenen, leer je stabieler in je leven te staan en je minder te laten leiden door externe gebeurtenissen en omstandigheden. Deze gebeurtenissen en de manier waarop we hiermee omgaan zijn de oorzaak van veel stress.

 

Mindfulness gaat over de kunst om aanwezig te zijn in het hier en nu. Er is opmerkzaamheid, nieuwsgierigheid en een open houding ten opzichte van datgene dat zich aandient in het moment. Door vaker je aandacht te sturen, leer je afstand te nemen van de spinsels in je hoofd. Je kunt je beter concentreren, je ontspant gemakkelijker. De geest wordt rustiger.

 

In de 8-weekse cursus leer je met hele praktische oefeningen hoe je meer controle krijgt over je leven. Door het trainen van je aandacht, krijg je meer inzicht in je gedachtes, emoties en lichamelijke reacties. Je leert stressprikkels eerder herkennen, omgaan met gedachtepatronen die niet behulpzaam zijn, bewust keuzes te maken en beter grenzen te bewaken.

 

Hierdoor kun je de regie weer in eigen hand nemen en beter kiezen hoe om te gaan met obstakels in het leven. Het inzicht dat ontstaat, transformeert de manier waarop je naar jezelf en de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert. Onderzoek laat zien dat mindfulnesstraining zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en positieve veranderingen.

 

Om daadwerkelijk iets te hebben aan de cursus, is het belangrijk dat je regelmatig thuis gaat oefenen. Houd rekening met 30 minuten per dag.

 

Voor wie

Deze training is voor iedereen die een investering wil doen in de kwaliteit van zijn of haar leven!

Iedere volwassene, oud of jong, snel of langzaam, met of zonder klachten is welkom en kan ervan profiteren. Jon Kabat-Zinn zegt hierover ‘Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven.’

 

En in het bijzonder als je:

  • anders wilt omgaan met stressvolle situaties
  • lichamelijke of geestelijke spanningsklachten hebt
  • minder wilt piekeren
  • je in een druk leven beter staande wilt houden
  • vaak het gevoel hebt geleefd te worden
  • meer momenten wilt vinden van genieten, rust en verstilling
  • beter wilt leren omgaan met lastige omstandigheden, obstakels en emoties
  • beter in balans wilt komen

 

Waar/wanneer

De cursus heeft 8 bijeenkomsten op vrijdagochtend van 9:00 - 11:30u. De eerstvolgende nieuwe cursus die start is op onderstaande data:

10, 17, 24 en 31 januari 2020 (let op: start datum gewijzigd)

7, 14, 21 en 28 februari 2020  

Alle bijeenkomsten zijn aan De Panoven 25 in Geldermalsen.

 

Er wordt gewerkt in kleine groepen.

 

Voorafgaand aan de cursus wordt een voorgesprek gehouden.

 

Kosten

De cursus kost € 299,- incl. BTW. Wanneer je werkgever de cursus betaalt, komt hier nog BTW bij. 

Hiervoor krijg je 8 groepsbijeenkomsten, een uitgebreid cursusboek en een online leeromgeving met oefeningen voor thuis.

 

Je kunt je aanmelden via het aanmeldformulier. Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact op!

 

 

 

 

 

 

 

'Peace of mind is not the

absence of conflict from life,

but the ability to cope with it' 

 

Download voorproefje